Keuzevakken

Per jaar moeten er drie keuzevakken gevolgd worden op de Willem de Kooning Academie, of op de Hogeschool Rotterdam.

In het eerste jaar heb ik ‘Surinamers&Antillianen’, ‘transculturele pedagogiek’ en ‘keramiek’ gevolgd. Bij het eerste vak werd informatie gegeven over de geschiedenis, cultuur en taal van Surinamers en Antillianen. Deze informatie is nuttig bij de omgang met mensen die uit deze landen komen. ‘Transculturele pedagogiek’ ging over allerlei soorten en stijlen van opvoeden die voorkomen in verschillende culturen. Ook de gevolgen daarvan voor het kind in de samenleving kwamen aan bod. Bij keramiek zijn we bezig geweest met het maken van gietkleimallen, waarna een werk werd gemaakt waarin assemblagetechnieken zijn toegepast. Het werken met keramiek kost veel tijd, geduld en precisie, maar het is zeker de moeite waard gezien de mogelijkheden met dit materiaal en de effecten die het oplevert!

In het tweede jaar heb ik ‘textiele werkvormen’, ‘looddrukken’ en ‘metaalbewerking’ gevolgd. Bij textiel zijn werkvormen als vilten, naaien, smokken, plisseren, verven en batikken aan bod gekomen. Ook het werken met soluvlies is behandeld, wat ik een geweldige techniek vind. Dit keuzevak is me zeer goed bevallen, wat onder andere blijkt uit mijn minorkeuze: textiles. Het vak ‘Looddrukken’ was ook interessant, al ligt het grafische karakter me minder dan het werken met textiel. Het eindeloos lang meten en opvullen ging aan het eind enigszins over in een soort geduldmeting, maar bij het drukken van de zetsels is het leuk om te zien dat al dat geploeter ineens een snel resultaat geeft. ‘Metaalbewerking’ vond ik nooit zo leuk, omdat metaal me zo onhandelbaar materiaal leek. Toch ben ik het vak gaan volgen, in de hoop dat mijn mening zou veranderen. Ik vond het erg leuk om te leren lassen, en ben van plan meer gebruik te gaan maken van onze metaalwerkplaats.

keramiektextielboekjelooddrukken

Advertenties

 
%d bloggers liken dit: