Kunstgeschiedenis/kunsttheorie

Derde jaar

In het derde studiejaar hebben we kunsttheorie gehad. In het eerste semester hebben we als groep een lessenserie ontworpen naar aanleiding van het thema ‘media en interculturaliteit’. In de lessen kunsttheorie zijn de onderwerpen interculturaliteit, lichaam, identiteit, privacy, macht, spelen en medium behandeld. Deze lessen gaven de kunsttheoretische input voor de lessenserie.

Een opdracht naar aanleiding van de expositie ‘Quickscan’ in het Nederlands Fotomuseum leerde ons om gerichte kijkvragen te stellen, op een goede manier een museumbezoek met een klas voor te bereiden, zodat het bezoek een nuttig, inspirerend en leerzaam moment is.

voor het gehele verslag: Quickscan

In het tweede semester hebben we als studenten verschillende hedendaagse kunstenaars bestudeerd en aan elkaar gepresenteerd. Dit gaf een goede overview in het hedendaagse kunstlandschap, bovendien was het een goede oefening om jezelf te verdiepen in het werk en de visie van een kunstenaar, en dit op een goede manier te presenteren. Ik heb gekozen voor Margriet Smulders.

voor de uitgebreide Powerpointpresentatie: Margriet Smulders

In het tweede semester hebben we ook verschillende tendensen in de hedendaagse kunst ontdekt, benoemd en geïllustreerd door middel van een kunstdossier. De eerste opdracht focust op het zoeken van geschikt materiaal bij bepaalde tendensen die behandeld zijn. De tweede opdracht gaat daarop verder, daar moet materiaal gezocht worden bij gegeven kunstenaars, met een eigen mening en toepassing voor in het onderwijs erbij. Beide opdrachten zijn erg leerzaam en inspirerend geweest, ik vond het interessant om met verschillende nieuwe kunstenaars kennis te maken. Het zoeken van de juiste informatie en de koppeling naar een kijk- of beeldende opdracht, komt uiteraard goed van pas voor een beginnend docent.

voor de complete dossiers: dossier tendensen en dossier tendensen en opdrachten

 

Eerste en tweede jaar

Het eerste studiejaar hebben we tijdens dit vak de kunstgeschiedenis tot 1945 in vogelvlucht behandeld. Het was goed om dit nog eens allemaal te horen, zodat we een goede overview kregen.

In het tweede jaar hebben we ons aan de hand van ‘De tweede helft – Beeldende kunst na 1945’ van Ad de Visser met de moderne kunst van na WOII beziggehouden. Door middel van presentaties door studenten kregen we informatie over verschillende kunstenaars, de stroming waartoe ze behoren, en een van hun belangrijkste werken. Ik vond het erg interessant om deze kunstenaars te leren kennen, of extra informatie te krijgen over kunstenaars die ik al kende. Ook de discussies over werken die naar aanleiding van deze presentaties ontstonden, vond ik heel leerzaam en leuk. Door meer achtergrondinformatie te hebben over de kunstenaar en de stroming waartoe hij behoort, wordt het vormen van een eigen mening over het werk vergemakkelijkt en meer onderbouwd. Het jaar werd afgesloten met het maken van een toets voor havo 4. Hierdoor moest je zelf weer je boek induiken en je in de behandelde stof verdiepen, en je moest nadenken over het soort vragen en het onderwerp van je vragen die gesteld kunnen worden aan havo 4-leerlingen. Een kijkwijzer over een bepaalde stroming die we al eerder in het jaar moesten maken, ging ook op deze punten in.

De kunstwerken die tijdens de presentaties behandeld werden, moesten besproken worden naar inhoud, vorm en functie, achtergrond van de kunstenaar, de stroming waartoe hij behoort en de eigen mening over het werk. Tijdens een openboektentamen werden drie werken getoond, die naar deze punten besproken moesten worden. Vrij stressvol, om deze informatie allemaal in een kwartiertje per werk op te schrijven, maar gelukkig met een goed resultaat!

Het bezoek aan de overzichtstentoonstelling van Charley Toorop in het Boymans van Beuningen vond ik ook interessant. De opdracht die daaraan gekoppeld was, vond ik vrij ingewikkeld door de vragen om werken in stromingen in te delen. Hier wil ik meer over leren en meer mee oefenen, omdat ik merk dat ik het vaak moeilijk vind bepaalde kenmerken in een werk te benoemen en bij een stroming in te delen.

Charley Toorop zelfportretCharley Toorop zelfportret met palet

Advertenties

 
%d bloggers liken dit: